Gospodarska zbornica   Dolenjske in Bele krajine

Mnenja

Zaščita intelektualne lastnine

USTREZNA ZAŠČITA INTELEKTUALNE LASTNINE ODLOČILNO VPLIVA NA VREDNOST TER MOŽNOSTI IZRABE IN TRŽENJA ZNANJA, TEHNOLOGIJ, VEŠČIN IN IZDELKOV. VPLIVA NA KONKURENČNOST IN STRATEŠKE PRILOŽNOSTI PODJETIJ IN USTANOV PA TUDI NA UVELJAVITEV POSAMEZNIKOV – INOVATORJEV.

Uspeh št. 13

Aleš Rotar, Krka, d. d.

Konkurenčen položaj podjetja je danes v pogojih zaostrene konkurenčne bitke v veliki meri odvisen od sposobnosti prilagajanja in inoviranja. V farmacevtski industriji je pomen novih izdelkov in tehnologij zelo velik, lahko rečemo celo eden od odločilnih pokazateljev konkurenčnosti podjetja.

Z ustrezno, to je s pravočasno in z dovolj poglobljeno zaščito znanja, torej s prijavo in pridobitvijo patentih pravic, si zagotavljamo pravno varnost pri razvoju, proizvodnji in trženju naših izdelkov. Poleg tega je pomembna tudi ustrezna pokritost trgov s patenti. Pomeni, da moramo svoje pravice ščititi na vseh razvojno, proizvodno in prodajno pomembnih trgih. Posebej pa moramo poudariti, da je patent ustrezna konkurenčna prednost za podjetje le v primeru, ko je rezultat tržno zanimiv.

Priprava, vlaganje patentnih prijav ter postopek podeljevanja skrivajo tudi pasti. S patentom v eni državi prijavitelji ne morejo pridobiti prednosti pred konkurenco v drugih državah. Za uspešno prijavo in podelitev sta ključna kakovost razvojnih podatkov in tudi izbira pravnega zastopnika. Šibkosti patentov lahko konkurenti izrabijo bodisi za iskanje lastnih rešitev bodisi kot podlago za napade na prijavitelja oziroma lastnika po pravni poti. 

 

Črtomir Remec, CBS Inštitut

Osnovna dejavnost CBS Inštituta so raziskave in razvoj, zato je za naše podjetje zelo pomembno učinkovito zaščititi intelektualno lastnino.  Kadar je predmet intelektualne lastnine izum, katerega lastnosti je mogoče enostavno prepoznati in je komercialno zanimiv, ga ščitimo s patentom. Mi postopek zaščite izuma vodimo skladno z Zakonom o industrijski lastnini in Zakonom o izumih iz delovnega razmerja, medtem ko za kakovostno in strokovno zaščito intelektualne lastnine poskrbi avtor izuma v sodelovanju z našim pogodbenim patentnim zastopnikom.

Zaščita izuma s patentom je za naše podjetje pomembna tudi zato, ker omogoča začasni monopol nad izkoriščanjem inovativne zamisli. To pomeni, da naši naročniki pridobijo konkurenčno prednost, mi pa lahko pričakujemo nove in boljše priložnosti za uresničevanje strategije podjetja. Naš ustanovitelj in večinski lastnik je Trimo, ki ima prednost pri odkupu patentnih pravic v primeru skupnih raziskovalno-razvojnih projektov. Delež zunanjih naročil pa se iz leta v leto povečuje, tako da v prihodnje načrtujemo bolj izrazito trženje patentov doma in v tujini.

 

Tomaž Maras, RSL PRODUCTION , d. o. o.

Glede na to, da smo snemalni studio, se vsako izvirno glasbeno delo, ki je pri nas posneto, šteje za avtorsko delo. To pa je zaščiteno po zakonu. Težave nastanejo, kadar se ta dela nepooblaščeno kopirajo, izmenjujejo ipd., saj za to kategorijo intelektualne lastnine še nimamo vseh primernih ukrepov ali rešitev zaščite. Največ tega se dogaja prek interneta. Posledično sta zelo upadla prodaja zgoščenk in drugih nosilcev zvoka, s tem pa tudi dohodek avtorjev in izvajalcev, ki si zaradi tega čedalje teže privoščijo snemanje novih skladb. Na ta način so prikrajšani tako avtorji kot snemalni studii. Nadaljnja posledica je upad kakovosti, ker si izvajalci, razen redkih izjem, ne morejo privoščiti kakovostnih posnetkov. Zato se zavzemamo za večjo zaščito avtorjev in njihovih del in tudi za večji nadzor nad kopiranjem in nelegalno izmenjavo prek interneta.

V Sloveniji se je pojavilo ogromno malih, domačih studiev, ki z malo vloženega denarja v opremo »na črno« snemajo. S takimi studii težko tekmujemo, ker bodo vedno cenejši. Zaradi teh dejstev smo se v našem podjetju poleg glasbene produkcije usmerili v produkcijo televizijskih oddaj, ki smo jih zaščitili pod blagovno znamko Navigator.

 

Vesna Žvegla, HYB, d. o. o.

Zaščita intelektualne lastnine je pomemben vidik internacionalizacije podjetja. Je eno izmed orodij ohranjanja konkurenčne prednosti pred tekmeci na trgu ter hkrati dvigovanja vrednosti izdelka in storitve.

Kakor je zaščita nujna tako s trženjskega kot tehnološkega zornega kota, pa nosi s seboj tudi pasti. Kot podjetje se vedno sprašuješ, kaj želiš zaščititi in česa ne želiš razkriti, še posebej, kadar je inovativnost v postopku.

Zaščita patentov, modelov, znamk je geografsko omejena, saj je treba zaščito uveljavljati v vsaki izbrani državi posebej. Še posebno za mala in srednje velika podjetja je celoten proces zaščite in vzdrževanja zaščite intelektualne lastnine zahteven in drag proces, hkrati MPS navadno nimajo zaposlenih kadrov, ki bi se kot specialisti ukvarjali s temi vprašanji.

Hyb je inovativno podjetje, ki išče razvojni preboj v evropskem in svetovnem merilu. Je na začetku poti intenzivne internacionalizacije. Svoje trženje usmerja v številne države v Evropi in po svetu. V zadnjih štirih letih je mednarodno vložil 5 patentnih prijav na področju medicinskih izdelkov ter zaščitil tri lastne blagovne znamke.

Nazaj