Gospodarska zbornica   Dolenjske in Bele krajine

Intervju

Na poti odličnosti. Z dialogom, ne z mišicami

VLADIMIR GREGOR BAHČ, PREDSEDNIK UPRAVE TPV, JE OB RAZPADU IMV PREVZEL VODENJE MANJ OBETAVNEGA OD TREH DELOV TEGA NEKDANJEGA GIGANTA IN GA KLJUB SLABI POPOTNICI Z VZTRAJNOSTJO, IZJEMNIM OBČUTKOM ZA TIMSKO DELO IN Z MOTIVACIJO SODELAVCEV POPELJAL DO MEDNARODNO UVELJAVLJENEGA PODJETJA. JE DOBITNIK VEČ NAGRAD, 18. JANUARJA LETOS PA JE IZ ROK PREDSEDNIKA DRŽAVE PREJEL PRIZNANJE RS ZA POSLOVNO ODLIČNOST. TO IMA ŠE VEČJO VREDNOST, ZATO KER JE TPV PRVO PODJETJE PO DOLGIH ŠTIRIH LETIH, KI GA JE ODBOR ZA PRIZNANJE PREPOZNAL KOT UPRAVIČENEGA DO TEGA VISOKEGA PRIZNANJA.

Uspeh št. 15

 

Priznanje Republike Slovenije za poslovno odličnost je najvišja državna nagrada za dosežke na področju kakovosti poslovanja, kar je rezultat razvoja znanja in inovativnosti. Podeljuje se na podlagi kriterijev in prakse evropske nagrade za odličnost enako kot v ostalih državah Evropske unije. Priznanje za poslovno odličnost spodbuja podjetja k doseganju globalne konkurenčnosti, javnim ustanovam pa nudi orodje za izboljšanje učinkovitosti. Po štirih letih je Odbor za priznanja letos vnovič prepoznal najboljšo organizacijo, ki ustreza visokim kriterijem. Republiško priznanje za poslovno odličnost za leto 2011 je prejelo podjetje TPV, d. d.

Predsednik uprave Vladimir Gregor Bahč je ob prejemu nagrade med drugim dejal: »Vesel sem, da lahko sodelujem v tako izbranem kolektivu, zato gre moja posebna zahvala vsem zaposlenim v TPV in njihovim družinskim članom ter vsem, ki so podjetje spodbujali in soustvarjali napredke na poti odličnosti. Iskreno sem vesel te najvišje državne nagrade – priznanja za poslovno odličnost, ki smo si jo zaslužili vsi tpvjevci. Ta poseben dosežek pomeni neodvisno zunanjo ocenitev našega skupnega dela in potrditev, da smo na pravi poti, poti odličnosti.«

 

Na svečanost ob podelitvi nagrade ste prišli v družbi sodelavcev, bilo jih je za cel avtobus. Kakšni so bili občutki?

Z eno besedo – lepi. Ta nagrada je plod dolgoletnega, skrbno načrtovanega dela našega kolektiva. Vodstvo mora znati za svojo idejo navdušiti vse zaposlene, z njimi nenehno voditi dialog, da podjetje diha kot eden. Potem se šele lahko začne prava tekma za pravi rezultat. Sploh pa je področje poslovne odličnosti vseobsegajoče področje dela in življenja posameznega podjetja – nobenega delčka ni mogoče zanemariti. Vsi, vsak na svojem področju, se nenehno prizadevamo za odličnost v polnem pomenu te besede, zato smo bili tudi skupaj na podelitvi priznanja. Če bi bilo le mogoče, bi prišli vsi zaposleni v TPV; tako pa smo morali narediti izbor; povabili smo predstavnike vseh skupin našega podjetja. Lahko rečem, da je bil za vse nas to prav poseben, zagotovo neponovljiv trenutek.

TPV se je na samostojno pot podal s precej neobetavno popotnico, vi pa ste verjetno močno verjeli v uspeh, sicer ne bi prevzeli tako velikega tveganja. Gotovo vam je pomagalo tudi dejstvo, da ste optimist.

To so bile težke odločitve; bili smo pred odločitvijo, ali kloniti ali le poiskati pot naprej. Kot pravite, sem res večen optimist in verjel sem, da bomo uspeli. To pa ne bi bilo dovolj, če ne bi bila ob meni odlična ekipa, ki je bila pripravljena speljati potrebne spremembe. Prišlo je do delitve IMV na tri dele in tako so v Novem mestu nastali Revoz, Adria in TPV. TPV je imel od vseh treh najbolj skromno popotnico, saj je bil vezan na nekdanji jugoslovanski trg. V začetku 90. let prejšnjega stoletja se je izkazalo, da bi bilo možno proizvajati določene sestavne dele za Revozove avtomobile. Poiskali smo različne možnosti in partnerje za odkup podjetja. Zaupali smo vanj in ga odkupili ter nadaljevali pogajanja s tujimi partnerji. Vključili smo se v takratni Revozov projekt in dobili prve možnosti proizvodnje in prodaje. Ob našem začetku je bila kriza v Jugoslaviji, v Evropi pa ne, in tja smo se usmerili. Danes je kriza v Evropi, v Rusiji, kamor smo nedavno vstopili, je pa ni. Vedno je še kje kakšna nova možnost. Vse se da doseči, če se le najde prava ekipa.

Inovativnost pri proizvodih in pri vodenju je sinonim za TPV.

Trg in življenje sta nas prisilila, da smo spreminjali in dograjevali naš proizvodni program. V naši panogi je jasno, da je inovativnost nujnost; kdor ni bil inovativen, ga ni več. V preteklosti smo gradili na novih rešitvah, ki so se obrestovale. TPV je bil nekaj časa skoraj v celoti vezan le na Revoz. Vendar smo se kmalu obrnili v svet. Razvijati smo začeli nove izdelke in prišli do novih trgov, novih kupcev. Zavedali smo se, da se ne moremo zanašati le na enega partnerja, zato smo iskali nova tržišča. Z veliko truda in zagnanosti smo uspeli. Zelo pomembno pa je tudi, da smo si kupce razporedili tako, da nobeden ne predstavlja več kot 25 odstotkov. To je varovalka.

Kakšna je še vaša strategija za doseganje stabilnosti v času nestabilnosti?

Za začetek to, da spremembe okoliščin vedno zahtevajo temeljito analizo in postavitev nove strategije. Najprej pa je treba znati sprejeti dejstva, novo stanje. Če hočeš biti kos nestabilnim razmeram, moraš v novih razmerah strategijo postaviti na glavo in se dogovoriti, kako obvladovati stroške. Predvsem pa je treba varčevati; dokler nismo čutili krize, varčnost ni bila vrlina. Mi pa smo imeli za seboj že eno zelo težko preizkušnjo, ki nas je naučila, da se tudi s skromnostjo daleč pride. Lahko rečem, da smo se pravi čas dogovorili za pravo pot in za to dobili veliko podporo tudi v kolektivu. Zato so se stvari lahko pravilno razvijale. Pomembno je vse – od poslovne strategije do ustvarjalne klime; od dela posameznih enot do dela sindikata. Če vsi vemo, za kaj si prizadevamo, če smo dobro informirani in pravilno motivirani, potem ni notranjih ovir in smo močni. Tako se lažje spoprimemo z zunanjimi težavami. Z zadovoljstvom lahko povem, da smo v tem času celo povečali promet.

Torej so bili zaposleni bolj obremenjeni, saj niste na novo zaposlovali. Kako ste to uskladili s sindikatom?

Z dialogom. Ves čas se uspešno dogovarjamo. Sindikat mora biti močen, saj tudi vodstvo potrebuje močnega sogovornika na drugi strani. Premike je treba dosegati s pogovorom, s socialnim dialogom, ne z mišicami.

Izobraževanje je nujnost današnjega časa in pomemben pogoj za inovativnost, ki je pri vas vedno v ospredju. Kultura izobraževana je v TPV zelo visoka. Ustanovili ste tudi Akademijo TPV.

Izobraževanje je pri nas obveza, ki smo jo zapisali v »ustavo« podjetja. V ospredju je sicer uradna izobrazba, ki jo močno spodbujamo, enako kot tudi nenehno strokovno izpopolnjevanje in seveda mnoge druge oblike izobraževanja. Dragocena oblika izobraževanja je tudi prenos izkušenj, znanj, pogledov. Vse to je del naše akademije, ki gradi sposobnosti, da smo lahko inovativni, uspešni in vedno boljši. Podjetje TPV se vključuje tudi v razvoj novomeške univerze, saj ta lahko najbolj približa strokovne kadre. TPV ima kadre, ki bi lahko prispevali svoje znanje. Vesel sem, da uspešno sodelujemo z nekaj fakultetami; povezujemo pa se tudi s šolskim centrom Novo mesto. Znanje mora krožiti, se pretakati; tako se plemeniti.

Skupina TPV deluje v Sloveniji in izven; v Rusiji imate tudi že 250 zaposlenih. Kako se tam obračajo posli?

Skupina TPV deluje na več lokacijah, in sicer v Novem mestu, Brežicah, na Suhorju, Veliki Loki, Ptuju, v srbskem Kragujevcu in v ruskem mestu Toljati. Skupno nas je zaposlenih že okoli 1200. Iščemo seveda nova tržišča in analiza ruskega trga je pokazala, da je tam dovolj prostora tudi za nas. To se je potrdilo tudi v praksi, saj se nam posli lepo odpirajo. V Rusijo prodajamo razvoj izdelka in inženiring. Naš ruski partner pa zagotavlja prostor, ljudi in proizvodne zmogljivosti. Kot Slovani se tudi laže razumemo, čeprav je seveda razlika v kulturi velika. Vse to pa lahko razumemo kot izziv. V prihodnje bomo tam dodatno zaposlovali. Predvidoma bomo odprli sto novih delovnih mest. Ruski trg je ogromen in – kar je tudi zelo pomembno – malo razdeljen. Zato vidimo tam še veliko možnosti, da pokažemo, kaj znamo.

Kolegi vam priznavajo, da ste izvrsten strateg, vaši sodelavci pa zelo cenijo to, da znate prisluhniti posamezniku. Za njih niste oddaljeni direktor, ampak eden izmed njih. Ste tudi velik humanitarec.

Kar se tiče zaposlenih v TPV – upam in želim si, da je tako. Vsi zaposleni doživljamo podjetje kot svoje, zato nam ni vseeno, kako se kdo počuti. Pomagamo, kjer je treba in kjer moremo. Prav pa je, da ima človek posluh tudi za druge ljudi v stiski. Delujem v novomeškem Lions klubu – bil sem med ustanovitelji. Člani smo zelo heterogeni, imamo pa skupen cilj – pomagati, kjer se le da. Zadovoljen sem, ker nam uspeva. Kmalu bomo obeležili 20. obletnico delovanja in imamo kaj pokazati.

Izhajate iz Posavja. Kaj vas je pripeljalo v Novo mesto?

Bil sem štipendist IMV. Novo mesto je v tistem času raslo v industrijsko središče in velike zasluge za to ima Jurij Levičnik. Navdušili so me tudi Dolenjci, ki so kot mravljice; dopoldne delajo v službi, popoldne doma, v vinogradu, na polju. Čeprav mnogi menijo, da to ne gre (zadnje čase je marsikje tudi delavnik drugačen), imam jaz drugačno mnenje. Če ima človek v svoji naravi marljivost, ga delo in ustvarjanje tudi razveseljujeta.

Tudi vi imate vinograd.

Priznam, da sem nekajkrat že razmišljal, da bi se mu odpovedal, ker imam premalo časa. Pa mi ni uspelo; ko imaš enkrat trte, se jim težko odpoveš. To je sicer velika obveza, je pa tudi veliko veselje.

Vseskozi ste namenjali službi in izobraževanju veliko časa. So vas doma vedno podpirali?

Moja pokojna žena je imela veliko posluha za moje službene obveznosti. Sama je v glavnem skrbela za oba otroka in zame. Z razumevanjem me je spremljala in podpirala. Tudi moja sedanja žena me ne sprašuje, kje hodim in kaj delam – pri nas se ve, da je služba velik in pomemben del mojega življenja. Razumevanje za moje delo zelo cenim.

Pa vendar se počasi že pripravljate na upokojitev.

To, da se pripravljam na upokojitev, ne pomeni priprav na obilo prostega časa, ampak predvsem skrb za to, da bo prehod podjetja v novo vodenje čim bolj enostaven. Za to je treba pravočasno poskrbeti in se temeljito pripraviti. Prenos vodstva ni enkratno dejanje. To je proces, zato smo se dogovorili, da sodelujemo vsaj še nekaj časa, kar je v obojestranskem interesu. Pripravljamo pa ekipo, ki bo sposobna prevzeti vajeti in podjetje uspešno peljati naprej. Pomembno je, da vsak menedžer, ki postavlja svojo delovno ekipo, pridobi take ljudi, s katerimi bo najbolj uspešno sodeloval. To je velika odgovornost.

In potem, ko se bom upokojil, se bom seveda bolj posvetil vinogradu in še marsičemu, za kar sem imel v vseh teh letih premalo časa ali pa ga sploh nisem imel. Predvsem pa so tu moji štirje vnuki, ki že zdaj zelo poživijo naš dom in nam prinašajo veliko veselja.

 

Obrazložitev nagrade

Podjetje TPV, d. d., dosega uravnotežene rezultate pri svojem poslovanju kot tudi primerjalno v panogi.

Odziva se na potrebe kupcev, ki jih upošteva pri svojem delovanju. Za vsem tem stojita jasna vizija in strategija, ki sta usmerjeni v ključne cilje.

Podjetje je vpeto v lokalno in širše okolje prek aktivnega prispevka in partnerskega sodelovanja z raziskovalnimi, športnimi, humanitarnimi in kulturnimi ustanovami ter društvi.

Podjetje odgovorno ravna z naravnim okoljem in znižuje negativne vplive nanj.

Zaposleni v podjetju so seznanjeni s strateškimi cilji in načrti. Podjetje sistematično razvija znanje zaposlenih za svojo rast in razvoj. Vodje z zaposlenimi podpirajo odprt dialog, ideje za izboljšave in inovacije.

Vodstvo se izjemno zaveda tako svoje odgovornosti kot tudi dejstva, da je skupen uspeh odvisen od vseh zaposlenih in njihovega prispevka. Ne nazadnje je zelo prepričljiva voditeljska vloga predsednika uprave družbe.

Nazaj