Gospodarska zbornica   Dolenjske in Bele krajine

Pogled - Lidija Jež

Znanje – trdna valuta za vse čase

Sandi Češko – najbogatejši Slovenec, briljanten poslovnež, hkrati pa skromen in delaven človek. Premoženja mu nihče ne oporeka, saj ga je ustvaril sam – brez botrov, stricev, privatizacije itd. V javnosti nastopa zelo redko. Njegovo podjetje je mednarodno podjetje Studio Moderna.

Uspeh št. 19

Kako ste začeli svojo uspešno poslovno pot? Ste že doma dobili podjetniške spodbude?

Prve poslovne izkušnje sem dobil v podjetju svojega očeta, ki je v šestdesetih letih prejšnjega stoletja ustanovil Studio Moderna. Imel je marketinško agencijo, ukvarjal se je z novimi tehnologijami, ki jih je prinesel z Zahoda. V podjetju sem opravljal počitniško prakso kot osnovnošolec. Pozneje sem s prijatelji ustanovil eno prvih računalniških podjetij v Sloveniji, kmalu za tem pa smo skupaj z Branimirjem Brkljačem in partnerico Livijo začeli tržiti kosmodisk. Proti mojim pričakovanjem je ta posel dobil velike razsežnosti.

Kakšna je bila vaša primarna družina? Kako ste bili vzgojeni?

Mama je bila vzgojiteljica in me je vedno vzgajala v strogem duhu, vedno mi je prepuščala veliko odgovornosti. Oče je bil obrtnik;  vedno je iskal nove tehnologije in rešitve. V takšnem družinskem okolju sem bil vzgojen. Kot otrok sem pomagal očetu razvijati fotografije v temnici med vsakimi počitnicami, pozneje sem delal v delovnih brigadah. Očetova filozofija je bila, da je vsako delo častno in da kar koli že delaš, lahko narediš bolje kot drugi, tudi če pometaš in čistiš ulice.

»Če v Sloveniji nisi v kakšnem lobiju, so ti vrata marsikje zaprta,« je ena vaših izjav. Kakšne so vaše ameriške izkušnje?

V podjetniškem smislu so Združene države obljubljena dežela. Okolje je odprto in stimulativno ter vedno lačno novih inovacij. Za dobre ideje vedno obstaja priložnost za uresničitev, ne glede od koga in od kod prihajajo. Je pa to seveda trg z največjo konkurenco, saj tam tekmujejo najboljši talenti iz vsega sveta. To ni samo država, združene države so resnično svet v »malem«.

Vaš trg je naš svet …

Trdno verjamem, da sem sposoben živeti od svojega dela. Večje, kot so bile prepreke, večji sta bili privlačnost in tudi priložnost. Ali se prilagodiš ali padeš. Meni jih je uspelo preskočiti skupaj s sodelavci, z inovativnim mišljenjem in naravnanostjo v prihodnost, seveda pa je bilo tudi veliko napak in neuspehov, tako kot je to v športu ali umetnosti.

Kako vidite svoje podjetje čez deset let?

Storitve in izdelke podjetja bodo popolnoma usmerjali kupci in skupaj bomo globalno vpeti v vse družbene procese.

Če je danes v poslovnem svetu »zvezda vodnica« nenehno povečevanje dobička, kaj menite, da bo v prihodnje postavljeno v ospredje?

Vse se spreminja, vključno z našim razmišljanjem. V prihodnosti ne bo šlo več za to, da bi imeli več. Še vedno pa bomo hoteli bolje. Količinska proizvodnja ne bo več edino gonilo. Zato danes nekateri že razmišljajo o tem, da le rast gospodarstva ne bo več tisto, kar bo temelj, ključ do napredka jutri. Ključna bo kakovost, zato bo treba rešitve iskati v storitvah, novih kompleksnih rešitvah, predvsem pa bo podjetje moralo biti soodgovorno in veliko bolj vključeno v družbo kot celoto. Dobiček ne bo več edino gonilo.

Kako ocenjujete slovenske poslovne modele in na kaj bi še zlasti opozorili?

Zdi se mi žalostno, da smo izgubili večino naših blagovnih znamk. Usmeriti bi se morali bolj k ustvarjanju izdelkov ali storitev, ki bi bili bolj konkurenčni na tujih trgih.

In na kaj bi opozorili mlade podjetnike?

Dogajajo se največje spremembe v zgodovini civilizacije. Na vseh področjih, od gospodarstva, politike in družbe do načina življenja ter delovanja posameznika in družine, je in bo še prišlo do tektonskih sprememb. Za mlade je najpomembnejše spoznanje, da še nikoli v zgodovini znanje ni imelo tolikšne moči in vloge, kot jo ima prav danes. Ena sama ideja in njena uresničitev lahko v nekaj letih v celoti spremeni določen del življenja. Znanje je valuta, ki odpira vsa vrata v svetu, in edino sredstvo, ki zagotavlja uspeh in prihodnost. Vsem ostalim dobrinam se rok trajanja eksponentno skrajšuje.

Nazaj