Intervju
Mirjan Kulovec
Uspeh št. 3
Pred nedavnim ste prejeli najprestižnejšo nagrado slovenskim gospodarstvenikom, ki jo podeljuje GZS – letos že enainštiridesetič. Verjetno je na to ponosna ne le Kolpa, ampak kar cela občina Metlika in tudi širše.
Prejel sem ogromno čestitk in zelo sem jih bil vesel; veselje so z menoj podelili zaposleni v Kolpi in, kot pravite, tudi širše. Sicer jemljem nagrado GZS kot priznanje celotnemu mojemu delu v Kolpi, v kateri sem zaposlen že trideset let. Bil sem na različnih vodstvenih in vodilnih delovnih mestih: delal sem kot tehnolog, saj sem po osnovnem poklicu strojnik, nato sem bil vodja razvoja, kasneje tudi tehnični direktor in od leta 1996 sem glavni direktor. Nagrade so vedno podeljena za nazaj – za dosežke, ki so že za nami – in vedno so nagrade tudi velika obveza za naprej. Glede na trenutno globalno krizo, ki se je dotaknila tudi nas, je ta obveza še toliko težja, priznanje pa ob tem le prinaša dodatna spodbudo in zagon.
V teh za gospodarstvo negotovih časih je verjetno pogled naprej zelo previden. Toda Kolpa se je v svoji zgodovini že srečevala s kriznimi obdobji in vedno jih je uspešno prebrodila. Kako je vaše podjetje raslo in se razvijalo?
V Kolpi smo imeli več padcev in vzponov, z razpadom Jugoslavije smo se prvič znašli v zelo resnih težavah, saj smo imeli do takrat 80 odstotkov domačega trga in le 20 odstotkov izvoza. Ni bilo lahko, toda prebrodili smo krizo – se usmerili v izdelke višjega cenovnega razreda, pospešili lastni razvoj, dograjevali lastno znanje in vnovič uspeli – tokrat v zelo močni konkurenci na zahtevnih tujih trgih, kjer se je treba vedno znova dokazovati.
Sicer je bila Kolpa nekaj časa v nekdanji Jugoslaviji edina tovarna kopalniške opreme. Razvoj te branže v svetu in domače ambicije so od nas zahtevale, da smo se pospešeno razvijali in rasli. Kot pomemben uspeh Kolpe, in tudi moj osebni uspeh, je bil razvoj naše prve masažne kadi (takrat je bila to le vodna masaža), ki smo jo leta 1983 prvič pokazali na beograjskem sejmu pohištva. Do takrat so bile znane predvsem ameriške masažne kadi, ki smo jih občudovali na sejmih po svetu. Povedati moram, da sem imel prosto pot na različne svetovne sejme in veliko podporo pri razvoju izdelkov. Omenjena kad je bil prvi dosežek, ki je pomenil prelomnico tako za Kolpo kot za domači trg sploh. Ta je takrat štel 20 milijonov ljudi. Cena naše prve masažne kadi je bila sicer astronomska, saj je stala toliko kot takratni fiat 126, toda kupce smo kljub temu imeli. Prvo masažno kad smo prodali znanemu kranjskemu poslovnežu. Kasneje smo jih prodali ne le posameznikom – še zlasti v Beogradu jih je bilo kar veliko –, ampak tudi v različne terme, predvsem slovenske, in kot vem, nekatere od teh kadi še vedno delujejo, so še vedno aktualne.
Poleg kopalniške opreme in pohištva ste razvili pomemben izdelek kerrock, s katerim ste precej konkurenčni tudi na tržiščih v ZDA.
Trenutno so naši ameriški kupci, tako kot cele ZDA, v krču, toda upamo, da je to le prehodno. Sicer kerrock izvažamo na vse trge, kamor izvažamo tudi naš program Kolpa San: v Evropo, Rusijo in na Bližnji vzhod; naše programe prodajamo v 35 državah. Kerrock je sodoben material in ima celo boljše lastnosti od podobnega materiala podjetja Dupoint, ki je imel svoj izdelek zaščiten do leta 1991. Po preteku zaščite smo predstavili naš kerrock na pohištvenem sejmu v Kölnu in poželi veliko pohval. Kerrock ima široko uporabno vrednost, zato je uporaben na letališčih, v restavracijah, hotelih, zdraviliščih, bolnišnicah, laboratorijih, velikih javnih prostorih, bankah, kuhinjah, kopalnicah , za galanterijo itd. … Omogoča rezanje, brušenje, lepljenje. Je odporen proti udarcem oz. poškodbam, mogoče ga je izdelati v videzu kamna ali gladke plošče, v različnih barvah in je izjemno praktičen ter enostaven za čiščenje oz. vzdrževanje – in še bi lahko našteval. V ZDA je veliko povpraševanje po kerrocku tudi zato, ker je večina tamkajšnjih stanovanjskih hiš lesenih in keramika za kopalnice zato ni primerna; material, kot je kerrock, je za obloge lesa optimalen. Povedati moram, da za kerrock dajemo kar desetletno garancijo, kar je zagotovo zgovoren podatek glede kakovosti!
Zaradi tako izjemnih lastnosti je torej iskan tudi v zdravstvu oz. povsod, kjer je nujna popolna higiena.
Do sedaj smo opremili že kar nekaj bolnišnic, nov klinični center v Splitu, bolnišnico v Mostarju, precej smo delali za bolnišnico v Murski Soboti in seveda za novomeško bolnišnico. Opremili smo tudi bolnišnico v Moskvi, če omenim le nekaj zadnjih projektov. Sicer pa še razvijamo nove materiale in se povezujemo s proizvajalci medicinskih komponent, da bi v prihodnje lahko ponudili “na ključ” t. i. čiste prostore, kot so različni laboratoriji, operacijske dvorane itd.
Tudi na področju kopalniške opreme vedno iščete nove poti, višjo dodano vrednost; nekateri vaši izdelki so že skoraj del znanstvene fantastike – mislim na sisteme, ki pomagajo dosegati ravnovesje v telesu ipd.
V svetu se stalno ponavljajo ne le novi trendi v oblikovanju, ampak tudi v vsebini, v repertoarju. Uveljavlja se nanotehnologija, ki ji tudi mi sledimo. Podoba kopalnic se zelo spreminja, vse bolj je poudarjeno, da je kopalnica predvsem intimni prostor za sproščanje in uživanje. Temu prispevajo razni masažni sistemi in še korak naprej – biomagnetna kopalna kad, možnost domače kromo- ali aromaterapije in podobno, kar omenjate v vašem vprašanju. Za dobro počutje duha in telesa je pomembno marsikaj – od različnih barv, intenzivnosti svetlobe, posebnih zvokov itd. Študije svetlobe, barv, zvokov, vonja … postajajo del raziskovanj pri načrtovanju novih proizvodov za opremo kopalnic z višjo dodano vrednostjo. Te ni mogoče doseči le z močnimi propagandnimi prijemi, ampak le z dejanskimi rezultati in kakovostjo. Zato vključujemo v Kolpine proizvode tudi izsledke omenjenih raziskav, ki prinašajo novo kakovost. Razvoj je šel skokovito naprej in pozitivni učinki, ki so za marsikoga še vedno “znanstvena fantastika”, so zelo konkretno dokazljivi in merljivi.
Vsi ti izdelki nastajajo na različnih lokacijah, ne le v Metliki, kjer je sedež podjetja.
Kolpa, ki je delniška družba, ima sedež podjetja v Metliki. Tu je tudi proizvodnja, v Novem mestu imamo komercialo – na teh dveh lokacijah nas je 400 zaposlenih; v Sloveniji – s podjetjem Hrast v Šentlovrencu in Lipo v Kostanjevici – nas je skupaj 530. Poleg tega imamo proizvodnjo na Hrvaškem v Radatovičih s 60 zaposlenimi, 80 je naših delavcev v Srbiji. V Moskvi imamo montažno službo z osmimi zaposlenimi, v tujini še nekaj predstavništev oziroma naših prodajnih podjetij.
Še lani ste na novo zaposlovali, letos ste morali zaradi recesije vpeljati skrajšan delovnik. Kot pravite, so se naročila zmanjšala tako rekoč čez noč.
Kriza je globalna, torej se dotika vseh naših trgov – in seveda čutimo posledice. Še lani poleti smo imeli toliko naročil, da smo zaposlili 35 novih delavcev, potem se je obseg naročil naglo in kar občutno zmanjšal! Lani smo samo za Španijo imeli dve pošiljki na mesec, sedaj iz Španije ( pa ne le od tam) prihajajo naročila, pri katerih lahko rečem, da manjka ena ničla. Če je bilo prej naročilo za 100 določenih izdelkov, je sedaj le za 10! Že kar nekaj časa nazaj smo iz ZDA dobili namig, da prihaja kriza, toda nismo pričakovali, da bo tako »zares«. Večina gospodarstva je bila vezanega na dolar; težave v ZDA so posledično »vrgle svet iz tečajev«. Kako globoka je ta kriza, bo mogoče več vedeti po objavi poslovnih rezultatov lanskega leta. Vsekakor je kriza prizadela svet, koliko pa je v to vpet posamezen sklad, banka, razne ustanove … in kdo je za kaj kriv, bodo pokazala šele poslovna poročila. Šele po tem ko bodo številke in vpletenost posameznih akterjev bolj jasne, bo mogoče iskati prave poti iz krize. Ob mojem zadnjem obisku v Nemčiji sem dobil vtis, da se bo ta kmalu pobrala, da so bili ukrepi njihove vlade učinkoviti. Generalno mislim, da bomo posledice čutili kar dve do tri leta.
Nihče ne bi smel zapraviti ene dobre krize – je znana misel, ki nas uči, da je kriza vedno tudi priložnost. Kje vi vidite to priložnost?
Vsekakor je to prevetritev organizacije, temeljitejša racionalizacija, nove odločitve za programe z več znanja in z višjo dodano vrednostjo. Vsi smo v istem čolnu – dobavitelji, mi proizvajalci in kupci, zato se moramo v teh časih še bolj povezovati, negovati naše odnose in si, da tako rečem, stati ob strani. Za nas vse je to velik preizkus in skupno ga bomo laže zmogli. Lahko rečem, da imamo s poslovnimi partnerji zelo dobre odnose, tako kot imamo zelo dobre odnose v našem prostoru – v Metliki in širše. Sicer smo morali nekatere donacije zmanjšati oz. ukiniti, toda ta čas so v ospredju plače zaposlenih, plačilo dobaviteljem, poravnave obveznosti in predvsem skrb za to, da bomo obstali in da bomo v dokaj dobri kondiciji prebrodili krizo.
Lani ste zaključili precejšnjo investicijo – salon, ki je požel veliko občudovanja. Ali vas ta naložba zelo bremeni?
Salon smo nujno potrebovali, sicer je to tudi naš izobraževalni center, v katerem potekajo številna usposabljanja, seminarji, konference. Naša praksa je seznanjati z novostmi v svetu in v Kolpi posamezne ciljne skupine – od arhitektov do prodajalcev, monterjev … Letos prvič potekajo izobraževanja v Metliki v našem novem salonu; prej je bilo to v Novem mestu, odzivi so odlični. Salon je kot izkaznica – našim poslovnim partnerjem, še zlasti našim domačim in tujim kupcem, lahko na enem mestu in na ustrezen način predstavimo Kolpine izdelke. In imamo se s čim predstaviti in tudi pohvaliti. Sicer ta salon ni bila edina Kolpina investicija v zadnjem času; poteka jih več, udi investicije v nove tehnologije, pri čemer ne smemo zamujati oz. moramo v korak s časom. Vse, kar ima Kolpa, smo zgradili oz. dosegli sami, brez pomoči od zunaj, brez donacij, brez nepovratnih sredstev. Na nekaj razpisih smo sicer kandidirali, toda bili smo žal neuspešni; tako smo se morali vedno znova zanesli le nase.
Med zelo odmevne dogodke sodi prireditev Kolpa na Kolpi , na kateri sodelujejo vaši poslovni partnerji in zaposleni.
Lani smo ta dogodek organizirali še enajstič in s čolni po Kolpi popeljali kar 630 naših poslovnih partnerjev. Dopoldne je namreč namenjeno mednarodnemu delu; torej poslovnim partnerjem, popoldne se nam na pikniku pridružijo tudi zaposleni v Kolpi. To je zelo lep dogodek, ki je sicer finančno močan zalogaj, toda upam, da ga bomo ponovili tudi letos. Torej zadnji vikend v avgustu bo Kolpa že dvanajstič na Kolpi.