Gospodarska zbornica   Dolenjske in Bele krajine

Intervju

Skozi krize do še večjih uspehov

Uspeh št. 10

Sonja Gole, generalna direktorica Adrie Mobil, d. o. o, se je v tem podjetju zaposlila že leta 1980 in opravljala več odgovornih del. Pred štirinajstimi leti je prevzela krmilo podjetja, ki je bilo tik pred stečajem in postavila novo, sodobno poslovno strategijo s poudarkom na razvoju in širitvi proizvodnega programa, na kakovosti in na aktivnem tržnem marketingu ter na zadovoljstvu in rasti zaposlenih. Nova tovarna, vse boljša izobrazbena struktura zaposlenih, razvoj, inovacije … Vse to danes označuje Adrio Mobil. Podjetje, ki je bilo tako rekoč že odpisano, je popeljala med pet vodilnih proizvajalcev izdelkov za dejavno preživljanje prostega časa v Evropi.

Letošnjo jesen ste dobili potrjen že peti mandat vodenja podjetja Adria Mobil; direktorsko mesto pa ste prevzeli, ko ste bili stari samo 34 let. Kako ste takrat sprejeli tako velik izziv?

Za vodenje podjetja me je predlagal naš nekdanji direktor Danilo Plesničar. Takrat je bila Adria Mobil v stoodstotni lasti Slovenske družbe za razvoj in v resnih težavah ter z malo možnosti za uspeh. Zato je bil dan predlog, da prevzamem direktorsko mesto za šest mesecev. V kolektivu smo se takoj spopadli z nakopičenimi problemi in iskali poslovne rešitve za preživetje podjetja. Zato kljub izredno slabemu stanju nismo obupovali in tako smo že prvo leto poslovali pozitivno, v naslednjih letih pa dosegali 20-odstotno rast. To pa nam je dalo moč in energijo za nove izzive.

Adria Mobil je podjetje, ki mu krize očitno kar dobro denejo, saj se je iz vsake pobralo močnejše. Tudi zadnja kriza je že preteklost, saj se vaši rezultati že občutno popravljajo

Res nas je skozi 45-letno zgodovino spremljalo kar nekaj resnih padcev, iz katerih smo vedno izšli še boljši. Zadnjih petnajst let do krize smo zelo stabilno napredovali oz. smo dvanajst let zapored beležili 20-odstotno rast po vseh kriterijih poslovanja. Jasno nam je bilo, da je tako gibanje nemogoče ohranjati. Zavedali smo se, da za tek na dolge proge, kar je seveda naš cilj, tečemo prehitro. Zato smo zadnji dve leti – od omenjenih petnajstih let – upočasnili rast. Obseg poslovanja smo prilagodili pričakovanemu cikličnemu gibanju oz. pripravili smo se na začasno poslovanje na pragu rentabilnosti. Vendar smo še vedno presegali zastavljene cilje. V tem obdobju smo se posvetili notranjim spremembam, še intenzivnejšemu razvoju, strategiji prodaje, obvladovanju stroškov itd. Ob pripravi na cikličen obrat pa nas je doletela še svetovna kriza. Lahko bi rekli, da smo imeli srečo, saj smo imeli že izdelan krizni scenarij. Lansko leto je krivulja dosegla dno, letos pa že beležimo rast; ta je vnovič 20-odstotna.

Kako so po tolikih letih nenehne rasti novo stanje sprejeli zaposleni?

Starejši delavci, ki so doživljali težke čase Adrie Mobil v začetku 90-ih, so po večini že upokojeni, zato ni bilo »živega« spomina na krizo. Zaposleni, ki so doživljali le pozitivne izkušnje, saj so spremljali intenzivno rast podjetja, so bili ob soočanju s krizo zelo presenečeni. Za njih je bil to hud udarec. Učinkovito komuniciranje z zaposlenimi je bilo v tem obdobju izjemno pomembno. Z intenzivnim in ažurnim internim komuniciranjem, z obveščanjem skozi naše glasilo in biltene, s pogovori, sestanki … smo uspeli ohranjati zaupanje med zaposlenimi in vodstvom podjetja. Na tej osnovi smo tudi dosegli dogovor, potreben za uresničitev načrtov, ki so nas popeljali iz težke situacije.

Adria Mobil je tako rekoč tik pred nastopom svetovne krize kupila špansko podjetje Sun Roller, ki je bilo potrebno sanacije. To je verjetno že tako zahtevno situacijo še otežilo. Bi se tudi z današnjim izkušnjami odločili za nakup?

Nakup tovarne mobilnih hišic je prava odločitev tudi z mojega današnjega vidika. Program mobilnih hišic proizvaja Adria že od leta 2002 in pomembno zaokrožuje našo ponudbo. Po analizah pa se bo v prihodnje zanimanje za mobilne hiše v Evropi še povečevalo. Z nakupom španskega podjetja Sun Roller, ki ima v Španiji velik ugled, smo si zastavili dva cilja – povečati obseg proizvodnje mobilnih hišic in med proizvajalci teh doseči 3. mesto. Res je, da je bil prevzem precej nemiren. Španija ima 20-odstotno brezposelnost, hkrati pa ima zelo strogo in tudi togo zakonodajo, še zlasti na področju zaposlovanja. Zaradi tega in zato ker je takoj po nakupu nastopila svetovna kriza, smo se znašli v izjemno težki situaciji. Toda tudi Sun Roller smo sanirali – danes ima 113 zaposlenih – in lahko rečem, da smo z doseženim zadovoljni. Če bi vedeli, da je kriza pred vrati in kako zelo zahtevno je gospodarsko okolje v Španiji, bi morda ta nakup malce odložili.

Poudarjate, da nas je bolj kot gospodarska kriza doletela kriza vrednot. O tem govorijo žal mnoga dejanja tudi v Sloveniji. Ali v Združenju manager, v katerem ste predsednica sekcije menedžerk, govorite o vprašanju etike in morale v slovenskem gospodarstvu?

Naloga Združenja manager je med drugim tudi jasno izraziti svoja stališča glede etičnih in moralnih vprašanj. Ni naša naloga soditi o napakah, še zlasti ne, če ne poznamo vseh ozadij; glede tega bosta čas in morda kakšna pristojna ustanova povedala svoje. Je pa naša naloga jasno in glasno obsoditi ekscesna ravnanja.

Lahko rečemo, da – glede na čas pred gospodarsko krizo – danes živimo vsi skupaj bolj realno. Hote ali nehote se je svet ob pretresih zavedel etičnih in moralnih norm, ki so bile tudi v Sloveniji v času napihnjene rasti včasih prezrte oz. kar poteptane. Zato je do krize sploh prišlo. Tem, tako rekoč usodnim vsebinam namenjajo menedžerji vse več pozornosti.

Adria Mobil je zelo pomemben proizvajalec počitniških prikolic, avtodomov in mobilnih hišic v Evropi. Kako vas kolegi v Evropi – na vrhu teh podjetij so samo moški – sprejemajo?

V prvih letih mojega direktorovanja sem bila bolj ali manj prezrta. Verjetno so pričakovali, da bodo podjetje s pomembno blagovno znamko in dobro razvejano prodajno mrežo, prej ali slej odkupili po minimalni ceni. Kasneje, ko o možnosti prodaje ni bilo več sledu, so me moški kolegi sprejeli kot enakovredno tekmico. Mislim, da ne zato, ker sem edina ženska med direktorji večjih podjetij v naši branži, ampak zaradi uspehov Adrie Mobil. To je močna blagovna znamka, v kateri je veliko izkušenj, znanja, inovativnosti, široka ponudba visoko kakovostnih proizvodov; razvejana in močna prodajna mreža po vsej Evropski uniji (EU) pa ugled blagovne znamke Adria še povečuje.

Kateri so najmočnejši trgi za proizvode Adrie Mobil, ki že vseh svojih 45 let gradi na lastnem razvoju in jo pozna cela Evropa?

Imamo dokaj enakomerno razporejeno evropsko tržišče: močno smo prisotni v Franciji, Skandinaviji, Italiji, Nemčiji, na Danskem in Nizozemskem. Sicer pa je bila prva prikolica, proizvedena v Novem mestu, izvožena na Švedsko. Ob takratnem IMV je v času konjunkture tudi Adria uspešno gradila prodajno mrežo po Evropi. Čas vsesplošne rasti je v 80. letih spodbujal tudi nov slog življenja, novo kulturo bivanja, povezan z naravo, s svobodo, kar je dalo veter v jadra razvoju panoge počitniških prikolic in avtodomov.

Da se podjetje tako uspešno obdrži na tržišču, mora kupce vedno znova presenečati z novostmi. Letos ste ponudili zares veliko presenečenje, in sicer integriran avtodom.

Panoga je izrazito sezonsko naravnana in traja od avgusta do avgusta. Konkurenca se vsako leto predstavi z odmevnimi novostmi, z novimi rešitvami, izboljšavami, dodelavami ali vsaj s posodobljenimi izdelki. Naš način dela mora biti inovativen, razvojen, sicer se na trgu ne bi mogli obdržati. Letos je Adria Mobil presenetila svoje kupce s pomembno novostjo; to je integriran avtodom Adria Sonic, ki je rezultat skupnega dela ekipe Adrie in nemškega dizajna in velja za tehnološko najzahtevnejši izdelek v panogi. Poleg tega smo se tokrat predstavili še s kar nekaj obsežnimi prenovami, in sicer cele serije avtodomov Adria Sport, s prenovljeno serijo avtodomov Adria Coral, z v celoti prenovljeno serijo prikolic Adria Adora Supreme ter s prenovljeno serijo prikolic Adria Altea.

Dobra napoved je tudi letošnji uspeh v Nemčiji, kjer ste v različnih segmentih poželi odlične uspehe. Poudariti velja, da na trgu, ki tradicionalno daje prednost domačim proizvajalcem.

Zelo smo zadovoljni, da je po izboru bralcev nemške revije Reisemobil International blagovna znamka Adria dosegla odlične rezultate v izboru Kralj kupcev 2010 (König – Kunde awards). Adria je na programu avtodomov zasedla skupno drugo mesto in požela kar 5 prvih mest med osmimi kategorijami: najbolj priljubljen tuji proizvajalec, udobje, kakovost, skrb za stranke in po kriteriju najboljša kakovost za vaš denar oz. pri razmerju cena – kakovost.

Kaj v Adrii Mobil ocenjujete kot posebno vrednoto?

V našem poslanstvu imamo zapisane vrednote, ki so vodilo podjetju in zaposlenim; vendar pa bi še zlasti izpostavila timsko delo, inovativnost, zadovoljstvo zaposlenih in kupcev.

Adria Mobil je tudi generalni pokrovitelj kolesarskega kluba Adria, ki dosega lepe uspehe.

Že peto leto smo generalni sponzor tega kluba in ponosni smo, da vsako leto dosega boljše rezultate. Doseči 46. mesto med vsemi kolesarskimi klubi na svetu, je izjemen dosežek, hkrati pa je to najuspešnejši slovenski kolesarski klub. Za temi rezultati je ogromno trdega dela, zato gre seveda zasluga kolesarjem, trenerjem in tudi vodstvu kluba ter predsednici, naši sodelavki Mojci Novak. Adrio Mobil in kolesarski klub združujeta motivacija in timsko delo, ki sta pomembna povsod – tako v športu kot v gospodarstvu.

Kako pa so vaše poslovne obremenitve sprejeli v družini, torej obe hčeri in mož?

Ker sem sprva prevzela vodenje podjetja za določen čas, tj. za šest mesecev, se niti nismo posebej pogovarjali o novi situaciji, ki bo zahtevala še več zavzetosti. Ko pa sem bila sredi dela, je to enostavno potekalo, tako da smo si obveznosti še bolj porazdelili in upoštevali ter spoštovali obremenitve vsakega med nami; lahko rečem, da imam polno podporo družine. Znamo pa se tudi razvedriti; smučamo, plavamo, gremo v hribe, radi imamo glasbo, ples … Dopust radi preživljamo z avtodomom, kar ni ravno običajna praksa med kolegi v panogi.

Kaj vam poleg naštetega še pomaga ohranjati optimizem in kondicijo za delo?

Za mojo kondicijo poskrbijo vedno novi izzivi; teh nikoli ne zmanjka. K sreči sem že po naravi optimistka, v življenju pa me vodi moto, da je prepričanje v uspeh že pol poti do cilja.

Kot uspešna ženska in še zlasti kot direktorica uspešnega podjetja ste zelo izpostavljeni in nenehno na očeh javnosti. Marsikatero dekle sanja, da bi živelo vaše življenje, da bi dosegla to, kar ste dosegli vi. Ste uresničili svoje sanje?

Moje sanje so bile drugačne, saj sem si želela postati profesorica matematike, nato profesorica tujih jezikov, kasneje tudi gradbena inženirka. Nikoli pa si nisem želela biti izpostavljena, biti v prvi vrsti. Tja me je postavilo življenje in s tem sem se pač spoprijela. Tudi to je svojevrsten izziv.

Nazaj