Gospodarska zbornica   Dolenjske in Bele krajine

Mnenja

Mnenja o industrijskem oblikovanju

Uspeh št. 11

Industrijsko oblikovanje pomaga gospodarstvu do dodane vrednosti; v sebi nosi humanizem, sporočilnost, funkcionalnost … Je družbeno vplivna dejavnost, ki izhaja iz narave in tradicije ter kaže pot v prihodnost. Z našimi sogovorniki smo razmišljali o industrijskem oblikovanju in zunanji podobi podjetij.

Jožica Novak Krajšek, Avtogalant Novo mesto: Gospodarsko oblikovanje ima zelo široko in raznoliko področje delovanja. Rezultati oblikovalskega dela nas spremljajo dobesedno povsod. Zato je odprto vprašanje, ali oblikovanje spada bolj na kulturno-umetniško ali gospodarsko področje.

Svet vse bolj spoznava, da oblika nima le estetske vrednosti, ampak da je tudi vibracija, energija. Oblika je lahko konstruktivna ali pa destruktivna – pozitivno ali pa negativno vpliva na človeka, na okolje. Najpopolnejše oblike daje narava, človek pa se mora tem oblikam znati približati in jih vnašati v svoje življenje.

Naše podjetje Avtogalant uspešno deluje že 35 let. Zaposlujemo 20 ljudi, izdelujemo tenkostenske šivne cevi različnih dimenzij in izpušne sisteme za osebna vozila. Izdelki temeljijo na tehnologiji, kakovosti , funkcionalnosti in na izgledu. Tudi naš logotip, s katerim se predstavljamo, ima svoj pomen. Oblikovalec je dve zaviti cevi AG obarval rdeče, kar pomeni energijo, strast, vitalnost in prodornost, s črno barvo, ki je barva ponosa in elegance, pa označujemo moč in skrivnost.

Stanislav Bukovec, Evostil, Straža: Industrijsko oblikovanje je še zlasti za Slovenijo izjemnega pomena; ker smo majhni, ne moremo računati na množično proizvodnjo – naša prednost je v butičnosti. Dodana vrednost je v idejah, oblikovanju, blagovnih znamkah. Naše podjetje deluje od leta 1995, in sicer izdelujemo kosovno pohištvo in dodatke, kot so sklede, svečniki, pladnji … Naši pretehtano oblikovani izdelki iz plemenitega lesa imajo poleg uporabne tudi dekorativno vrednost. Le nekaj odstotkov naše proizvodnje prodamo doma, ostalo gre v izvoz, kjer visoko cenijo izvirne ideje, pozornost pri izdelavi, razmislek pri obliki … Razvili smo lastno blagovno znamko Breka; poimenovali smo jo po plemeniti, a redki in zato zaščiteni drevesni vrsti, ki raste tudi na slovenskih tleh. Tudi z našimi izdelki opozarjamo na plemenitost lesarske tradicije ter na odgovoren odnos do gozdov. Naš gozd ne sme biti le surovinska baza za tujce, ampak moramo poiskati v njem svojo identiteto in jo – tudi skozi oblikovanje lesa – bolj ceniti.

Julij Brinc, Smithers-Oasis Adria, Gradac: Oblika je seveda zelo sporočilna, poleg tega pa se lepa oblika bolje in laže prodaja. Oblika je hkrati podvržena ne le modnim trendom, ampak tudi določenim kulturnim vzorcem. To še zlasti velja za izdelke, ki jih razvija naše podjetje. Izdelujemo pripomočke za cvetličarstvo, ki so narejeni iz cvetličarske gobe ter ustrezne podlage. Naše podjetje ima 47 zaposlenih in več kot 75 % izdelkov in storitev prodamo na tujih trgih. Srce kot podlaga za cvetlični aranžma je na primer sprejeto povsod, peterokraka zvezda pa le v določenih državah. Oblika je pogosto tudi simbol, ki lahko predstavlja določeno ideološko usmeritev, in je zato lahko tako prednost kot tudi ovira. Zaradi narave našega dela in zato ker prodajamo v različnih državah, nam oblike narekuje posamezno okolje.

Na leto razvijemo do 15 novih izdelkov; pri teh pa je poudarek predvsem na funkcionalnosti in seveda tudi na obliki; cvetličarji iščejo vedno nove, inovativne oblike in tem pričakovanjem tudi sledimo.

Marjan Matoh, SMC industrijska avtomatika, Trebnje: Oblika in barva sta pomembni vsebini posameznega izdelka, sta elementa sporočanja in s tem dajeta izdelku nekaj več. Niso zaman narejene cele študije o  psihologiji barv in pomenu oblike. Tako pri izdelkih – pri katerih je seveda v ospredju funkcionalnost – kot pri predstavitvi podjetja z zunanjo podobo je oblikovanje zelo pomembno. Celo pri vsebini našega dela; imamo namreč zastopstvo in prodajo posameznih delov za avtomatizacijo proizvodnih procesov (podjetje deluje od leta 1997 in ima 12 zaposlenih). Ti deli so običajno vgrajeni na mestih, kjer jih v času delovanja niti ne opazimo (npr. v krmilni omari). V primeru popravil, dodelav in predelav stroja pa so različne barve posameznih priključkov izjemnega pomena; tako vzdrževalec že »od daleč« opazi, za kakšno aplikacijo gre. Večina teh izdelkov izvira z Japonske. Opažam, da naši dobavitelji poleg funkcionalnosti in izvedbam, ki so prijazne do uporabnikov, namenjajo veliko pozornosti tudi obliki in barvi izdelkov.

Nazaj