Zaprosilo za mnenje: Predlog direktive v zvezi s krepitvijo vloge potrošnikov za zeleni prehod z boljšim varstvom pred nepoštenimi praksami in boljšim obveščanjem

19.4.2022
V četrtek, 14. aprila 2022 smo s strani Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo prejeli Predlog direktive Evropskega parlamenta in Sveta o spremembah direktiv 2005/29/ES in 2011/83/EU v zvezi s krepitvijo vloge potrošnikov za zeleni prehod z boljšim varstvom pred nepoštenimi praksami in boljšim obveščanjem (v nadaljevanju: predlog direktive), ki ga je Evropska komisija objavila 30. marca 2022.
Predlog direktive spreminja:
• Direktivo 2005/29/ES o nepoštenih poslovnih praksah podjetij v razmerju do potrošnikov, ki jo je v slovenski pravni red prenesel Zakon o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, št. 98/04 in naslednji; v nadaljevanju: ZVPot) in
• Direktivo 2011/83/EU o pravicah potrošnikov, ki jo je v slovenski pravni red prenesel Zakon o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami (Uradni list RS, št. 53/07; v nadaljevanju: ZVPNPP).
Cilj predloga direktive je okrepiti pravice potrošnikov s spremembo navedenih direktiv 2005/29/ES in 2011/83/EU ter prispevati h krožnemu, čistemu in zelenemu gospodarstvu EU, z namenom, da potrošniki sprejemajo informirane odločitve o nakupu blaga. Spremembe se nanašajo na vse gospodarske sektorje in se uporabljajo za številne vidike transakcij med podjetji in potrošniki, predvsem pa se nanašajo na trgovce in njihovo razmerje do potrošnikov.
KAKŠNE SO NOVE OBVEZNOSTI TRGOVCEV GLEDE NA PREDLOG DIREKTIVE:
• zagotoviti informacije potrošnikom o obstoju in trajanju proizvajalčeve tržne garancije trajnosti za vse vrste blaga ali neobstoju take garancije v primeru blaga, ki uporablja energijo;
• zagotoviti informacije o razpoložljivosti brezplačnih posodobitev programske opreme za vse blago z digitalnimi elementi, digitalno vsebino ali digitalnimi storitvami;
• zagotoviti informacije o popravljivosti izdelkov z lestvico popravljivosti ali drugimi ustreznimi informacijami o popravilu, če so na voljo, za vse vrste blaga;
• zagotoviti, da trgovci potrošnikov ne zavajajo o vplivih na okolje in družbo, trajnosti in popravljivosti izdelkov;
• zagotoviti, da lahko trgovec okoljsko trditev v zvezi s prihodnjo okoljsko uspešnostjo navede le, če ta vključuje jasne zaveze;
• zagotoviti, da trgovec ne more oglaševati koristi za potrošnike, ki štejejo za običajno prakso na zadevnem trgu;
• zagotoviti, da lahko trgovec primerja izdelke, vključno z informacijskim orodjem za trajnostnost, le, če zagotavlja informacije o metodi primerjave, zajetih izdelkih in dobaviteljih ter ukrepih za posodabljanje informacij;
• prepovedati prikazovanje znaka za trajnostnost, ki ne temelji na shemi certificiranja ali ga ne vzpostavijo javni organi;
• prepovedati splošne okoljske trditve, ki se v trženju uporabljajo za potrošnike, kadar odlične okoljske uspešnosti izdelka ali trgovca ni mogoče dokazati v skladu z Uredbo (ES) št. 66/2010 (znak EU za okolje), uradno priznanimi shemami o ekološkem označevanju v državah članicah ali drugo veljavno zakonodajo Unije kot ustrezne za trditev;
• prepovedati navajanje okoljske trditve za celoten izdelek, kadar dejansko zadeva le določen vidik izdelka in
• prepovedati predstavitev zahtev, ki jih zakonodaja uvaja za vse izdelke v zadevni kategoriji izdelkov na trgu Unije, kot posebnost ponudbe trgovca.
Države članice bodo dolžne direktivo (v kolikor bo ta sprejeta) najpozneje 18 mesecev po njenem sprejetju, implementirati v svojo zakonodajo.
Ker gre za pomembne dodatne obveznosti za gospodarske subjekte, ki bodo v primeru sprejetja direktive zavezovale ponudnike blaga potrošnikom v prihodnje, vas prosimo, da priložena gradiva proučite in nam vaše povratno stališče do navedenega posredujete najkasneje do četrtka, 21. 4. 2022 na naslov: pravnasluzba@gzs.si in kopijo na info@gzdbk.si. Zbrane pripombe bodo v Pravni službi GZS proučili in pripravili enoten dokument, ki ga bodo posredovali na MGRT skladno s predvidenim rokom za pripombe.
Photo by Victoria Alexandrova on Unsplash