Predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o kolektivnih tožbah (ZKolT-A)

10.5.2023
Znotraj Ministrstva za pravosodje je v pripravi Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o kolektivnih tožbah (ZKolT-A). Namen sprememb in dopolnitev je prenos evropske Direktive 2020/1828 in ureditev odprtih vprašanj glede financiranja kolektivnih tožb.
V nadaljevanju navajamo nekatere spremembe in dopolnitve, ki jih predvideva predlog ZKolT-A.
1. Financiranje kolektivne tožbe.
- Dodaja se definicija financiranja kolektivne tožbe s strani tretje osebe, ki pomeni, da tretja oseba zagotavlja tožeči stranki financiranje stroškov postopka v zameno za dogovorjeno premijo v primeru uspeha z zahtevkom, običajno kot delež od zneska, ki ga bo prisodilo sodišče, oziroma poravnave, dosežene v postopku.
- Kot razlog, da sodišče kolektivne tožbe ne odobri, določi tudi dogovor o premiji, ki ni razumna. Pri presoji razumnosti bo moralo sodišče upoštevati zlasti zahtevnost spora, obseg prevzetega tveganja glede na stroške in zahtevnost spora ter pravice članov skupine do prejema polnega nadomestila. Premija se šteje za nerazumno, tudi če se kot dogovorjena premija štejejo obresti, ki presegajo z zakonom določeno obrestno mero.
- Ohranja se možnost, da odvetnik ali odvetniška družba nastopa kot financer kolektivne tožbe, vendar se dogovorjena premija in pogoji presojajo enako kot za ostale financerje, torej v skladu z 59. členom ZKolT.
2. Širitev področja uporabe ZKolT na področje prava varstva potrošnikov.
- V področje uporabe se v najširšem smislu vključuje področje varstva potrošnikov, ki ga določa Priloga I Direktive 2020/1828. S tem se uporaba zakona razširja na vse kršitve pravic potrošnikov oz. umestitev širokega kroga zahtevkov potrošnikov.
3. Sprememba pojma upravičene osebe za vložitev kolektivne tožbe s področja varstva potrošnikov.
- Predlaga se sprememba določb o procesnem upravičenju za vlaganje kolektivnih tožb, ki bi bilo poenoteno za kolektivne opustitvene in kolektivne odškodninske tožbe za varstvo interesov potrošnikov.
- Urejajo se pravila glede procesnega upravičenja in preverjanja le tega v primeru, ko kolektivno tožbo vloži oseba, ki zastopa interese potrošnikov in je vpisana v seznam upravičenih oseb, ki so bile vnaprej imenovane za namen vlaganja potrošniških kolektivnih tožb v drugi državi članici EU.
4. Dopolnitev kriterijev za presojo reprezentativnosti upravičenih oseb za vlaganje kolektivnih tožb.
- Kot kriterij imenovanja kvalificiranega subjekta za vlaganje notranjih kolektivnih tožb pri presoji reprezentativnosti upravičenih oseb za vlaganje na novo določa, da je upravičena oseba neodvisna in ni pod vplivom oseb, ki niso potrošniki in ki imajo ekonomski interes za vložitev morebitne zastopniške tožbe.
5. Določitev pogojev za imenovanje upravičene osebe za vlaganje potrošniških kolektivnih tožb v drugi državi članici oziroma za vlaganje t. i. čezmejnih zastopniških tožb.
- Predlagajo se pogoji, ki jih mora izpolnjevati upravičena oseba za vlaganje potrošniških kolektivnih tožb v drugi državi članici oziroma t. i. upravičene osebe za vlaganje čezmejnih zastopniških tožb.
- Določa nacionalna kontaktna točka, ki se vključi v primeru preučitve izpolnjevanja pogojev za imenovanje upravičenih oseb za vlaganje kolektivnih tožb v drugi državi.
Z namenom, da se v postopek sprejemanja zakonodaje vključi stališča članov GZS in pridobi tudi dodatne predloge, vas prosimo za posredovanje predlogov k priloženim zakonom.
Pripombe in predloge k predlogom lahko posredujete do 20. maja 2023 na naslov: pravnasluzba@gzs.si.
Vir: GZS